VEIL OF DAYS, Olga Kisseleva's studio, Paris, France, 2024
With Jeong-Soo Joh 22 - 23.03.2024 Artworks: PROTECTED FIGURES series, VEILS series Photo by Jenia Filatova I am separated by a glass wall from the world. I glide with an absent-minded gaze across this screen, which is swarming with pixels. I go outside, look at houses, people, and I don't understand why I see all this around me. Derealization When I arrived in Paris over two years ago, I was in a permanent multi-exposition of cities. My brain began to project places from my memory directly on top of what I was seeing in front of me. Of course, this was triggered mainly by the effect of visual similarity of places, but sometimes certain smells, or even a breath of wind, worked. My first impression of the city was as if I had lived in a black-and-white TV production all my life and suddenly found myself in a 4D IMAX cinema with shaking seats. At some point, there was a cultural and visual overload, and I myself began to shake. I live in this overload now. Due to the fact that stress has become chronic, the psyche has built a wall, which I mentioned at the beginning. Now everything looks like a scenery, like an airport from the movie Langoliers based on the novel by Stephen King. Exhibitions and works of art, with rare exceptions, have turned into sets of objects of different shapes and pieces of fabric painted with different colors. The world around is now like a dead insect with only a shell left. While the world is actually fine, it's me who has become such an insect gliding in a smooth dissociative trip. Я отделен стеклянной стеной от мира. Я скольжу рассеянным взглядом по этому экрану, на котором копошатся пиксели». Я выхожу на улицу, смотрю на дома, людей и не понимаю, почему я вижу вокруг себя вот это вот всё. Дереализация Когда я приехал в Париж полтора года назад, я находился в постоянной мультиэкспозиции городов. Мозг начинал проецировать места из памяти прямо поверх того, что я видел перед собой. Конечно это запускалось в основном эффектом визуальной схожести мест, но иногда срабатывали определенные запахи, или даже дуновение ветра. Первое ощущение от города было таким, как будто до этого я всю жизнь жил в черно-белой телепостановке и вдруг попал в 4d IMAX кинотеатр c трясущимися креслами. В какой-то момент наступил культурный и визуальный перегруз, затрясся уже я сам. В этом перегрузе я теперь и живу. Из-за того, что стресс перешел в хронический, психика построила стену, которую я и упоминал в начале. Теперь всё похоже на декорации, на аэропорт из фильма Лангольеры по роману Стивена Кинга. Выставки и произведения искусства за редким исключением превратились в наборы предметов разной формы и отрезов ткани, покрашенных разной краской. Мир вокруг теперь похож на мертвое насекомое, от которого осталась одна лишь оболочка. Хотя на самом деле с миром все в порядке, это я сам стал таким насекомым, скользящем в плавном диссоциативном трипе. |