HELL, Politikens Forhal, Copenhagen, Denmark, 2023
27.01 - 25.03.2023 Artworks: DONETSK AIRPORT CONTROL TOWER, DONETSK AIRPORT NEW TERMINAL, DONETSK AIRPORT OLD TERMINAL, MARIUPOL DRAMATIC THEATER, INVADERS series, THUNDERSTORM Politikens Forhal Kunsten “In early 2015, I started experimenting with a 3d pen. This was directly related to the collapse of the ruble exchange rate and the murder of Boris Nemtsov, one of the leaders of the Russian political opposition. On February 26, Putin established a new holiday: February 27 - The Day of Special Operations Forces - the anniversary of the seizure of the Crimean parliament by the Russian military. The next day, Boris Nemtsov was shot dead at 50m from the Kremlin walls. Along with his murder came the state of 'totally fucked-up', which was replaced by a deep reassurance when there is nothing to lose, and there will be no worse. There was great fatigue, but for some reason it served as fuel for work. At the same time, escapism appeared and also there was a craving for large-scale and discarnate works. I wanted them to be like a crystal thrown into a supersaturated solution: one particle instantly changes the whole structure. I wanted the combination of literality of work and its name pointed out an object or phenomenon from the world and made it flutter. Donetsk Airport named after soviet composer Sergei Prokofiev drew my attention with its visuality. The airport ceased to be an architectural object and turned into a hot monument, into an image of a new Hell. I spent 2.5 years to draw the control tower, and new and old terminals of Donetsk airport with a 3d pen. What for? Because I didn't feel that anyone on the Russian side would make a project about this conflict. It was necessary to preserve that monument as it cooled, it was necessary to remember what was happening there. In the summer of 2017, I showed this project in a rather closed community, after which it began to plunge into oblivion. On February 24, 2022, Russia started full-scale military invasion of Ukraine. Each of us hoped and assured ourselves that there would be no war, but the war has been going on day by day since that day. Almost a year since the invasion and the war has become our life, and for many the war has become death. I draw those who died there to the best of my ability, without turning away from it. I accumulate and recycle horror, now it's my fuel. In those 8 years, Hell hasn't gone away, even though we've forgotten about it. First it turned into an old uninteresting news story, then it became a background, and then one of the inconspicuous components of our lives, a banality. Where have I been for those 8 years? At first, I let it pass through myself, then I drew and remembered, tried to tell, and remind others, and then I began to forget. All this time, Hell grew, swelled like a mushroom in the dark and now it is ready to spread everywhere.” В начале 2015 года я начал экспериментировать с 3d ручкой. Это было напрямую связано с обвалом курса рубля и убийством Бориса Немцова, одного из лидеров российской оппозиции. 26 февраля Путин учредил новый праздник: 27 февраля - День сил специальных операций - день годовщины захвата крымского парламента российскими военными. На следующий день Борис Немцов был застрелен на расстоянии 50м от стен Кремля. Вместе с его убийством пришло состояние 'все, пиздец’, которое сменилось глубоким успокоением когда нечего терять и хуже уже не будет. Была большая усталость, но она почему-то служила топливом для работы. Одновременно с тем возник эскапизм и тяга к масштабным нематериальным работам. Хотелось, чтобы они были подобны кристаллу, брошенному в пересыщенный раствор: одна частица моментально меняет всю структуру. Хотелось, чтобы сочетание буквальности работы и ее названия выделяло из мира предмет или явление и заставляло его вибрировать. То, что произошло с аэропортом Донецка имени Сергея Прокофьева привлекло мое внимание своей визуальностью. Аэропорт перестал быть архитектурным объектом и превратился в горячий монумент, образ нового Ада. В течение 2,5 лет я нарисовал 3d ручкой диспетчерскую вышку, новый и старый терминалы аэропорта Донецка. Зачем? Потому что я не чувствовал, что кто-то со стороны России сделает проект об этом конфликте. Нужно было сохранять тот монумент по мере его остывания, нужно было помнить о том, что там происходит. Летом 2017 года я показал эту часть проекта в достаточно закрытом сообществе, после чего он начал погружаться в небытие. 24 февраля я открыл глаза, потом открыл новости и сказал уже вслух «все, пиздец». Каждый из нас надеялся и уверял себя, что войны не будет, но война продолжается день за днем. Теперь война это наша жизнь, а для многих война стала смертью. Я рисую тех, кто погиб там по мере сил, не отворачиваясь от этого. Я накапливаю и перерабатываю ужас, теперь это мое топливо. За эти 8 лет АД никуда не делся, хоть мы и забыли о нем. Сначала он превратился в старую неинтересную новость, потом стал фоном, а потом одной из незаметных составляющих нашей жизни, банальностью. Где я был эти 8 лет? Сначала я пропускал это через себя, потом рисовал и помнил, пытался рассказать и напомнить другим, а потом сам стал забывать. Все это время Ад рос, набухал как гриб в темноте и сейчас он готов заполнить собой все вокруг. |