THIS ELUSIVE SENSE OF FREEDOM, Rhizome Association, Avallon, France, 2024
24-27.10.2024 Initiator: Denis Mustafin Artworks: ANNULATION “But I experienced this freedom not as ease, but as difficulty.” Nikolai Berdyaev What is the feeling of freedom? Certainly, there is no way to speak of a universal feeling, although we can speak of a universal idea of freedom. But still a feeling. To formulate feeling in the perfect verb form, as “to experience freedom”, would mean to move along the axis of coordinates further than freedom, and thus to overcome freedom or, having withstood its pressure simply not to die, remaining alive. In the first case, freedom acts as a kind of limit point, and to cross it, continuing to live after freedom, means to overcome the dualism of freedom and unfreedom, which automatically takes us to a limitlessness of being, where there is neither us nor any discourse about feelings at all. In the second case, on the other hand, we are talking about a subject who has come to the very edge, to the very limit, but has managed to return. To return from where few people return means to become the hero of a myth, to create one's own authentic myth from one's biography. However, if we reduce the degree of pathos, we will get not an Olympian or heroic, but a purely human feeling, embodied in the present tense: “to experience freedom”. This can also be understood in two ways, both as suffering for freedom and as being in the process of liberation, while realizing this process at the same time. Whether liberation is possible without suffering is a different question, but the first one can be taken out of brackets, generalizing suffering as everything we experience. The remaining second leads us to an understanding of feeling as working on ourselves. What is this practice of freedom? Since freedom is by definition unnatural to any constraint and clutter, the logical movement is the action of getting rid of all unnecessary things. In the process of this movement, the conviction that freedom is not a fixed point, but a possibility (a realized necessity?) of movement towards this point, a becoming that has an indefinite extent, is sharpened. Freedom is impossible without emptiness; in a sense, freedom is emptiness itself. Emptying yourself is a work on yourself, but emptiness is not the absence of everything, but only the absence of the multiplicity of everything, for where there is multiplicity there is no room for freedom, it is occupied by the parts and elements of the subject that perceives freedom. It is only where the whole emerges empty that there is room for freedom. And this work of liberating the whole, is utterly impossible without liberation from the one who is conditioned by the desire to feel freedom. But still a feeling. Taken by itself, the feeling of freedom is like the personal style of a person, freedom is impossible without a feeling (taste) for freedom, a predisposition to it, a pre-disposition to this feeling. Thus another positive tautology (formulated by the Soviet philosopher Mamardashvili in his work on a novel by the French writer Marcel Proust) arises: “Freedom is as a condition of freedom.” To paraphrase, we can say that in order to feel freedom, one should already have a sense of freedom. Denis Mustafin
“Но свободу эту я переживал не как легкость, а как трудность”. Николай Бердяев Что есть чувство свободы? Безусловно, нет никакой возможности говорить об универсальном чувстве, хотя можно говорить об универсальной идее свободы. Но все же чувство. Формулировать чувство в совершенном виде глагола, как “пережить свободу”, означало бы сдвинуться по оси координат дальше свободы, и таким образом, преодолеть свободу или, выдержав ее натиск попросту не умереть, оставшись в живых. В первом случае свобода выступает как некая предельная точка, перешагнуть которую, продолжив -жить после свободы, означает преодолеть дуализм свободы и несвободы, что автоматически выносит нас в некую запредельность бытия, где уже нет ни нас, ни разговора о чувствах вообще. Во втором же случае мы говорим о субъекте, который подошел к самому краю, к той самой предельной точке, но сумел вернуться. Вернуться оттуда, откуда мало кто-то возвращается, значит стать героем мифа, создать из своей биографии собственный подлинный миф. Однако, снизив градус пафоса, мы получим уже не олимпийское или героическое, а чисто человеческое чувствование, воплощенное в настоящем времени: “переживать свободу”. Что также можно понимать двояко, и как страдать за свободу, и как находиться в процессе освобождения, одновременно осознавая этот процесс. Возможно ли освобождение без страдания - это уже отдельный вопрос, однако, первое можно вынести за скобки, обобщив страдание, как все, что мы пере-живаем. Оставшееся второе приводит нас к пониманию чувства, как работе над собой. Что же это за практика свободы? Поскольку свободе по определению противоестественно любое стеснение и загромождение, то логичным движением становится действие по избавлению от всего лишнего. В процессе этого движения оттачивается убеждение, что свобода - это не фиксированная точка, а возможность (осознанная необходимость?) движения к этой точке, становление, имеющее неопределенную протяженность. Свобода невозможна без пустоты, в некотором смысле, свобода есть сама пустота. Опустошение себя и является работой над собой, но пустота это не отсутствие всего, а лишь отсутствие множества всего, поскольку там, где есть множество, нет места для свободы, оно занято частями и элементами воспринимающего свободу субъекта. Только там, где возникает целое пустое, остается место свободе. И этот труд по освобождению целого, совершенно невозможен без освобождения от того, кто обусловлен желанием чувствовать свободу. Но все же чувство. Взятое само по себе чувство свободы, подобно стилю человека, свобода невозможна без чувства (вкуса) к свободе, предрасположенности к ней, пред-данности этого чувства. Так возникает еще одна позитивная тавтология (сформулированная советским философом Мамардашвили в его работе, посвященной роману французского писателя Пруста): “Свобода - как условие свободы”. Перефразируя, можно сказать, чтобы чувствовать свободу необходимо уже обладать чувством свободы. Денис Мустафин
|