PLACES, Elektrozavod gallery, Moscow, 2016
04.05.2016 Exhibition of a working group of artists: Yanina Chernyh, Anastasiya Kuzmina, Ivan Yegelsky, Nikolai Onischenko, Sergei Prokofiev, Ilya Romanov, Dmitry Filippov, Olga Zovskaya Artworks: WET NATURE on facebook The one-day exhibition "Places" is simple and even casual event, having gathered a certain circle of artists who often work in dialogue, and also with Elektrozavod gallery. "Normality" and everyday life are underlined in the text to the exhibition: "... Dima Filippov continued to draw his own doodles." Video of Nastya Kuzmina - recordings made in travels, several dozens of videos for 600 hours, which were randomly projected on the plywood board, found the day before at the Elektrozavod place and balanced by the ladder. The expressive canvas is the diary of Janina Chernykh. Photofragments of collapsing buildings in Beirut are materials of Olga Zovskaya's unfinished work, indirectly speaking about the trauma of war. Video of Sergei Prokofiev, shot through a telescope, a peculiar herbarium of Ilya Romanov, unexpected candy from Voronezh by Kolya Onishchenko. Some works are not finished, some of them are materials for large projects, some resembles a search for method - all of this together summed up in a situation of normal working process, which transforms into the same simple, normal (and one-day) exhibition. Exhibitions similar in its goals and principles can be compared with intermediate shows in art schools, reports on the work done and unfinished work. The participants say that such exhibitions will become usual practice in the gallery, and as their "prototype" one can recall the one-day exhibition of Dima Filippov and Ivan Egelskii. In the text to the exhibition artists designate themselves as a "micro community", and the project itself is built as a story about the formation and the existence of the artistic community - outside of a clearly defined framework (stylistic, thematic, ideological). Participants converging thematically and aesthetically, then repel – borrowing and refining, bringing into the general context their personal histories. Egelskii captures in the photographs his own absence in places where other artists live and do their works. Filippov maps the whole exhibition in signs-indices with signatures: Olya, Kolya, Sergei, etc. But designating a narrow community of artists, the "Places" exhibition at the same time points to the wider community - the community, if you want, formed by activity of Elektrozavod gallery. And there is no longer "simply spectators", but only associates and participants of the process. In this context, "Places" is an exhibition in the best sense "about insiders" and "for insiders". Elena Ischenko / Aroundart
Однодневная выставка «Места» – простая и даже повседневная, собравшая определённый круг художников, которые часто работают в диалоге, а также с «Галереей Электрозавод». «Нормальность» и повседневность подчёркиваются в тексте к выставке: «… Дима Филиппов продолжил рисовать свои закорючки». Видео Насти Кузьминой – записи, сделанные в путешествиях, несколько десятков видео на 600 часов, которые в рандомном порядке проецировались на фанерную доску, найденную накануне на «Электрозаводе» и подпёртую стремянкой. Экспрессивное полотно-дневник Янины Черных. Материалы незавершённой работы Ольги Зовской – фотофрагменты разрушающихся зданий в Бейруте, косвенно говорящих о травме войны. Видео Сергея Прокофьева, снятое через подзорную трубу, своеобразный гербарий Ильи Романова, неожиданная конфета из Воронежа Коли Онищенко. Некоторые работы не закончены, некоторые представляют собой материалы к большим проектам, некоторые напоминают отработку приёма – всё вместе складывается в ситуацию нормального рабочего процесса, в ходе которого только и может получиться такая же простая, нормальная (и однодневная) выставка. Подобные по своим целям и принципу организации можно сравнить разве что с промежуточными смотрами в школах, отчётом о проделываемой и незавершённой работе. Участники говорят о том, что подобные выставки станут обычной практикой в галерее, а в качестве их «прототипа» можно вспомнить однодневную выставку Димы Филиппова и Ивана Егельского. В тексте к выставке художники обозначают себя в качестве «микро сообщества», да и сам проект выстраивается как рассказ о формировании и бытовании художественного сообщества – вне чётко заданных рамок (стилистических, тематических, идеологических), участники которого то сближаются тематически и эстетически, то отталкиваются – заимствуя и перерабатывая, внося в общий контекст свои личные истории. Егельский запечатлевает на фотографиях собственное отсутствие в местах, где другие художники живут и делают свои работы. Филиппов картографирует всю выставку в знаках-индексах с подписями: Оля, Коля, Серёжа и т. д. Но обозначая узкое сообществе художников, выставка «Места» одновременно указывает на сообщества более широкое – сообщество, если хотите, сформированное деятельностью «Галереи Электрозавод», в рамках которого уже не существует «просто зрителей», а только соратники и участники процесса. В этом контексте «Места» – это в лучшем смысле выставка «о своих» и «для своих». Елена Ищенко / Aroundart |