EXPEDITION 17 / part two, Gornyak Museum, Altai Krai, 2017
14 - 24.04.2017 Exhibition of the working group of artists: Ivan Egelskii, Tatiana Mironova, Nikolai Onishchenko, Sergei Prokofiev, Ilya Romanov, Dima Filippov Works: ELIMINATING BORDERS #1, interventions in the permanent exposition and materials collected on the ground This exhibition is part of the Expedition 17 project. The first exhibition was presented in Elektrozavod gallery in Moscow, and it was devoted to expectations experienced by the participants before the trip. Our expedition is dedicated to the exploration of space beyond the usual zones for art presentation. Usually our exhibition activity is concentrated in Moscow and in the nearby cities of Russia and Europe. The desire to come to Gornyak has matured for the last two years. Dima Filippov, one of the participants of the exhibition, was born and raised here, and in his artistic practice Gornyak, and in general Loktevskiy District, are often manifested in the form of stories, films and personal experiences. All participants of the exhibition aspire to show art in not obvious, remote spaces. Our previous projects have found their places in fields, abandoned factories, construction sites, apartments and studios. Thus, we try to give places their voice, to point out the non-obvious beauty and energy, which is enclosed outside the ordinary routes. During the week here, we went to the ruins of the mine, open cuts, fields, went to Kazakhstan. During these hikes we realized that people rarely pay attention to these places, witch are not included in the interest of the locals. With this exhibition we will try to pay attention to such places. Even in the ruined mine there is a history not only of today, but also the history of how our country lived during the last centuries. We try to explore the horizon through art, and to see not only the ferocious beauty of the past, but also possible options for future development. So the work of Ilya Romanov literally captured the panorama of the places where we visited, mixing them in a single space. His knitted objects "spirits of places" are filled with earth, clay, grass, from places of our expedition. In the video of Sergei Prokofiev NDSF open cut is a place for a symbolic gesture - shot with an arrow from a modern bow. It is a desire to enter into a metaphorical dialogue with the people who lived here millennia ago, hunted with bows and arrows. Dima Filippov made a map of our movements. In his map, habitual routes find themselves in non-obvious links, building the interaction between the geography of space and composition of the picture. Ivan Egelsky through the spyglass stared into the horizon, snatching parts of the former factories, mines, border line. In his collaboration with Ilya Romanov, the sound of the wind, the rattling of steel is recorded together with the flute of Ilya and is divided into two sound channels symbolizing the transparency of technology in conflict with nature. Эта выставка является частью проекта «Экспедиция 17». Первая выставка была представлена в Москве в галерее «Электрозавод», и она была посвящена ожиданиям, которые испытывали участники перед поездкой. Наша экспедиция посвящена исследованию пространства за пределами привычных зон показа искусства. Как правило, наша выставочная деятельность сосредоточена в Москве и в близлежащих городах России и Европы. Желание приехать в Горняк зрело на протяжении последних двух лет. Дима Филиппов, один из участников выставки, родился и вырос здесь, и в его художественной практике Горняк, и в целом Локтевский район, часто проявляются в виде историй, фильмов и личного переживания. Все участники выставки стремятся показывать искусство в неочевидных, удаленных пространствах от центра. Наши предыдущие проекты находили свое место в полях, заброшенных заводах, стройплощадках, квартирах и мастерских. Тем самым мы пытаемся дать голос самим местам, указать на неочевидную красоту и энергию, которая заключена за пределами обыденных маршрутов. Уже здесь, на протяжении недели, мы ходили на руины шахты, в карьеры, поля, съездили в Казахстан. Во время этих походов мы поняли, что люди редко обращают внимания на эти места, как правило они не входят в интерес местных жителей. Этой выставкой мы попытаемся обратить внимание на них. Сказать, что даже в разрушенной шахте есть история не только сегодняшнего дня, но и история того, каким образом жила наша страна на протяжении последних веков. Мы пытаемся сквозь искусство осмотреть горизонт, и увидеть не только свирепую красоту прошлого, но и возможные варианты развития будущего. Так работа Ильи Романова в буквальном смысле запечатлела панораму тех мест, где мы побывали, смешав их в единое пространство. Его же вязанные объекты «духи мест» наполнены землей, глиной, травой, из мест нашей экспедиции. В видео работе Сергея Прокофьева карьер НДСФ выступает местом для символического жеста - выстрела стрелой из современного лука. Это желание вступить в метафорический диалог с людьми, которые жили здесь тысячелетия назад, охотились с помощью лука и стрел. Дима Филиппов составил картографию наших передвижений. В его карте привычные маршруты находят себя в неочевидных связях, выстраивая взаимодействие между географией пространства и композицией картины. Иван Егельский сквозь подзорную трубу вглядывался в горизонт, выхватывая части бывших заводов, шахт, пограничную линию. В его же совместной работе с Ильей Романовым, звук ветра, перестука железа, записан вместе с флейтой Ильи и разделен на два звуковых канала символизируя прозрачность технологии в конфликте с природой. |