SURRENDER, 2023
vintage paper 30x15cm 250g/m2, burned graphite plastic, hand printing print run: #0 + 30pcs I've been working with the same sculpture material - graphite plastic, for too long. In 2022, a different life began for me. In the summer of 2023, I began to burn my sculptures, and transfer the remaining traces of graphite into a series of prints. These are like parts of a war media stream that flash before your eyes, leaving fading marks on the retina. After the sculpture burned out, I transferred the graphite to a "zero" sheet of paper. I made prints with a kitchen rolling pin, 30pcs in a series. I didn't have enough for more. On the first sheets, while the graphite had not yet been compressed, its particles sometimes scattered, leaving a black mist around the main outline. In the process of printing, the graphite flakes were shifted, and sometimes completely transferred to the print. So, along with the decrease in the force of pressure, the image on each subsequent sheet became more and more ghostly. As if it was forgotten. Я слишком долго работал с одним и тем же материалом для скульптур - графитовым пластиком. В 2022 для меня началась другая жизнь. Летом 2023 я начал сжигать свои скульптуры, а оставшиеся следы графита переводить в серию отпечатков. Они похожи на части военного медиа потока, которые мелькают перед глазами, оставляя затухающие следы на сетчатке. После того, как скульптура догорала, я переносил графит на «нулевой» лист бумаги. Я делал отпечатки обычной скалкой по 30шт в серии. На столько хватало моих сил. На первых листах, пока графит еще не спрессовался, его частицы иногда разлетались, оставляя черный туман вокруг основного очертания. В процессе печати чешуйки графита сдвигались, а иногда целиком переносились на оттиск. Так, вместе с уменьшением силы давления, изображение на каждом последующем листе становилось все более призрачным. Как будто забывалось. |