IT IS NOT HERE >
Song about motherland, 2012 > 1/21
Song about motherland, 2012
26.02.2012 Artists: Andrey Mitenev, Sergei Prokofiev, Leha Garikovich, Marina Ragozina, Alexey Iorsh, Matvey Krylov Artworks: BLOCK ICON Photo by Marina Ragozina Concept: To write a dictation with a complex lips movement, words trembling on the horizon’s tongue, and to hear a self-portrait of motherland through the open window of a paper sheet: This is the sound of one hand clap of a disabled man hit the ears of triumph. This is the torment of the expanse. This is the heavy load of path. This is the animal happiness of obedience. This is the concealed pain of seeds germinating in the ground. This is the weakness of a tree, and inside its hollow the hero, forever alive and forever dead, rots away. This is the peace of a ram. This is the fear of falling light. This is the groan of the soul, so great and yet so weak. This is the humbleness of decay. This is the anxiety of the air, the tremor of the earth, the trembling of fire, the ripples of water. This is the life in a miracle. This is a song about Motherland. Description: We had the basement under our workshop transformed into an installation. As soon as you enter the basement, you find yourself amidst the ‘War’: a smashed and torn landscape, and if you look closer, you could see ghostly portraits of the heroes. This part of the installation was dedicated to the quiet before and after the storm. As you walk through the ‘War’, you enter the ‘Porch’. The ‘Porch’ is a place connecting the turbulences of the past and prosperity of the present, in some way a time machine, where the dreams of bright future are next to the memories of the past. The next part of the installation is the ‘Capital’, the center of the exhibit. The ‘Capital’ was made of torn and broken old crates colored with fluorescent paints, which is a reference to a party on the bones of the broken empire, a swamp touchwood that glows in the dark and lures you into the march. Inside the ‘Capital’ you could pick one of two opposites of Motherland, the state or the country, and turn left or right accordingly. If you go left, you get to two separate rooms containing the ‘Barrier’ as a symbol of authority and the ‘Fleet’ as a symbol of military service. If you go right, you leave the artificial cultural space and enter the metaphysical space. First you’d see the ‘Field’, where you can find yourself, becoming ‘clear, sober and different’, and then you’d enter the room with the ‘Icon’, where you’d have yet another choice to make: you could go through the ‘Icon’, or walk past it. And finally you’d end up in the ‘Village’. The ‘Village’ is a place hidden from the rest of the world and living by its own rules, and there you can find your own meaning of “A song about Motherland”. Концепция: Сложным движением губ писать диктант, слова трясутся на языке горизонта и сквозь открытую форточку тетрадного листа слышать автопортрет родины: Это хлопок одной ладони инвалида, по ушам триумфа. Это мука простора. Это груз пути. Это животное счастье покорности. Это сокрытая боль прорастающего в земле зерна. Это немощь дерева, в дупле которого гниет вечно живой и вечно мертвый богатырь. Это покой чугунной бабы. Это страх падающего света. Это стон великой и слабой души. Это смирение распада. Тревога воздуха, дрожь земли, трепет огня, зыбь воды. Это жизнь в чуде. Это песня о Родине. Описание: В подвальном помещении под нашей мастерской была построена тотальная инсталляция. Посетители, спустившись в подвал, сразу попадали на "Войну"; там их встречал развороченный ландшафт, в котором призраками проступали портреты героев. Эта часть была посвящена затишью перед бурей и тишине после неё. После этого зрители попадали на "Крылечко". Это место было связующим звеном между бурей прошлого и достатком настоящего, своего рода машиной времени, где мечты о будущем соседствовали с воспоминаниями о прошлом. Потом они входили в "Столицу" - центр экспозиции. Инсталляция была выполнена из полураспавшихся старых ящиков, выкрашенных флуоресцентными красками, рисующими в сознании образ вечеринки на костях павшей империи, светящейся в темноте болотной гнилушки, заманивающей в топь. В "Столице" можно было выбрать одну из полярных частей Родины: государство или страну, и пойти соответственно, налево или направо, Если зритель шел налево, то в двух отдельных комнатах он видел "Заграждение" как символ власти и "Флот" как символ службы. Если зритель шел направо, он выходил из искусственно созданного культурного пространства и попадал в пространство метафизическое. Сначала перед ним открывалось "Поле", где человек находил себя, становясь "ясным, трезвым, другим". Потом попадал в комнату с "Иконой", здесь ему предоставлялся еще один выбор: он мог пройти непосредственно через её свет и жар, а мог пройти мимо. В конце концов он попадал в "Деревню". Там, в сокрытой от мира, живущей по своим законам "Деревне" зритель мог решить, что такое для него "Песня о Родине". |