FIREWORKS ON THE SWAMP, 2021
video 06:40 There was fireworks on the swamp, that's for sure. The intensity of what is happening is so high that the consciousness does not have time to deconstruct the image of this event. Once the smoke dissipates, we can talk about interpretation field. But this is not so important, because it consists only of versions of reality and their totality does not give us a complete picture. It is important to live directly in the experience, where absolute reality can be revealed. It started in 2013. Then I was engaged in art for more than a year. I wanted to make art that can't be sold, not be embedded in the institutional system fundamentally. So I resisted the surrounding reality. The protest movement in 2012 was crushed, and there was a reaction. It seemed that the atmosphere of suffocation had thickened as much as possible. Maidan, Donbass and Crimea were in front. The hard work in 2012 without quick results made itself known, there was disappointment. In 2013, I believed that this project should complete my artistic practices, manifesting the uselessness and futility of doing art. Now I understand that’s okay, I can keep working. The main difficulty of this project was that at first I decided to shoot in November or March - in the season of decaying nature. I wanted it to be near zero, that the trees were black, the greenery was rotten during the winter or from the rains of late autumn, and the liquid snow would lay small spots, ready to melt next night. Such a swamp symbolized the hostile environment for art, in which it was worth to work. Having two attempts for a year I did not succeeded in shooting, but gained some experience with pyrotechnics. In the summer of 2016, I decided to split a big idea on the episodes and made a few short videos. The time came, it was important to start implementing the project in any suitable situation, to start acting at that time of year and with the resources that were available. It became clear that summer is also suitable. The project was completed in 2020 thanks to the pandemic and, as a result, the sense of increasing social tension. Instead of flying to another countries in the summer, my wife and I rented a cottage near Moscow. my summer studio was in there. I worked as far as possible and searched in the surrounding woods for a suitable swamp. It all happened in mid-August ... For seven years I was worried about many things, but all of them could be reflected in the idea of Fireworks on the swamp. На болоте был фейерверк, это точно. Интенсивность происходящего настолько высока, что сознание не успевает деконструировать образ этого события. После того, как рассеивается дым, можно говорить о поле интерпретаций. Но это не принципиально, потому что оно состоит лишь из версий, совокупность которых не дает полной картины. Важно непосредственное проживание опыта, в котором может раскрыться абсолютная реальность. Все началось в 2013 году. Тогда я занимался искусством больше года. Хотелось делать принципиально не продаваемое и не встраиваемое в институциональную систему. Так я сопротивлялся окружающей действительности. Протестное движение 2012 было раздавлено, наступила реакция. Казалось, что атмосфера удушья максимально сгустилась. Впереди были Майдан, Донбасс и Крым. Напряженная работа в 2012 без быстрых результатов дала о себе знать, наступило разочарование. В 2013 я считал, что этим проектом нужно завершить свои художественные практики, манифестировав бесполезность и бесперспективность занятий искусством. Сейчас я понимаю, что ничего страшного, можно работать дальше. Главная трудность реализации этого проекта состояла в том, что поначалу я решил снимать в ноябре или марте - в сезон разлагающейся природы. Мне хотелось, чтобы было около нуля, чтобы деревья были черны, зелень была перегнившей за зиму или от дождей поздней осени, а жидкий снежок лежал бы небольшими пятнами, готовый растаять в эту же ночь. Такое болото символизировало враждебную для искусства среду, в которой и стоило работать. Имея по две попытки за год я никак не продвинулся в плане съемок, но приобрел некоторый опыт работы с пиротехникой. Летом 2016 я решил, что стоит разделить большую идею по эпизодам и снял несколько коротких видео. Настал тот момент, было важно было начать реализовывать проект в любой подходящей ситуации, начать действовать в то время года и с теми ресурсами, которые были в наличии. Стало понятно, что лето тоже подходит. Этот проект удалось завершить в 2020 благодаря пандемии. Вместо того, чтобы путешествовать, мы с женой сняли дачу недалеко от Москвы. Я сделал там мастерскую, работал по возможности и искал в окрестных лесах подходящее болото. Все произошло в середине августа … В течение семи лет меня волновали многие вещи, но все они могли найти отражение в идее Фейерверка на болоте. |