EXPEDITION 17 / part three, Elektrozavod gallery, Moscow, 2017
12.09.17 – Nikolai Onischenko Unknown spaces have a very special aura associated with expectations of the distance and first impressions. Those images often influence us even more then the place itself. The sound installation The Marsch is a dark gallery space, and only one shimmering light of the speaker can be seen. We can hear birds singing, bonfire crackling, wind blowing or twigs rustling in the dark. In other words, we hear all we think about when imagining the night in the woods or in the steppe. The Marsch doesn`t correspond to any particular place, so all the sounds are abstract as well as my image of the place where I have never been to. The Marsch appears to be an act of the imagining in itself. The unknown often creates a feeling of anxiety, hence, the sound landscape that firstly was quite comfortable begins to collapse as soon as we hear the upcoming sound of gunshots. The peace of the night is replaced by the feeling of danger, and your mind starts drowning in it. Неизвестные нам пространства обладают особой аурой, аурой связанной с дистанцией ожиданий и предварительных впечатлений. Зачастую эти представления оказывают гораздо более сильный эффект чем само место. Звуковая инсталляция "Топь" это заполненное темнотой пространство зала, лишь в дальнем углу заметен едва различимый мерцающий огонек подсветки динамика. В темноте раздаются редкие звуки птиц , потрескивания костра, вой ветра и шорох веток под ногами. Все то, что приходит в голову когда мы представляем ночь в степи или в лесу. "Топь" не связана ни с каким конкретным местом, все звуки абстрактны и примерны, как и мои представления о месте в котором я никогда не был. Топь и есть акт этого представления. Неизвестное часто порождает ощущение тревоги, и эта поначалу комфортная и отчасти идеалистичная звуковая картина начинает рушиться едва мы слышим первые хлопки приближающихся выстрелов. На смену ночному покою приходит чувство угрозы, и сознание начинает медленно утопать в нем. |