EXPEDITION 17 / part three, Elektrozavod gallery, Moscow, 2017
14.09.17 – Ivan Egelskii About the site. The title always carries the program, the name adds individuality to the site, allows to distinguish one from another. A depersonalized place may be practically anywhere. When you buy a bottle of wine in a non-retailer shop, you can feel like being “nowhere”. A similar shop, with a similar shop assistant may be located at any point on the planet. Similar, one can easily imagine being somewhere near Moscow while walking between the buildings of Gornyak. Transportation technologies certainly make a very significant contribution to depersonalization. Road inconveniences and time, required for a trip just 50 years ago, made any expedition important. Now all the “misery” is just 3 hours in the plain and a few hours in a bus. Is the attribution of place important in the art? And what does the presence of the author in the specific place mean for the viewer? The art of cinema, for example, formulates nonexistent sites, characters and feelings based on the real ones, depersonalizes them and uses them for its purposes. The same thing in the theater — the site is just the stage. Reserving the right of choice, authors can supplement their worlds, their inner and at the same time common spaces, assemble their own “no site”, which exists everywhere and nowhere, from many real sites. О месте. Название всегда несет в себе программу, имя добавляет месту индивидуальности, позволяет отличать одно от другого. Обезличенное место может находиться практически где угодно. Покупая ночью бутылку вина в обычном, не сетевом магазине, можно ощутить себя “нигде”. Такой же магазин, с таким же продавцом может находится в любой точке планеты. Так и между домами города Горняк, можно легко представить себя где-нибудь в Подмосковье. Транспортные технологии, несомненно добавляют в обезличивание очень весомый вклад. Дорожные неудобства и время, которое поездка отнимала буквально 50 лет назад у путешественника, придавало некой значимости любой экспедиции. Теперь же все “невзгоды” - это три часа в самолете и несколько часов в автобусе. Важна ли атрибуция места в искусстве? И что означает присутствие автора в конкретном месте для зрителя? Искусство кинематографа, например, формулирует несуществующие места, героев и переживания из реальных, обезличивает их и использует в своих целях. Так же в театре - место это всего лишь сцена. Оставляя за собой выбор, автор может дополнять свой мир, свое внутреннее и одновременно общее пространство, собирать из множества объективных локальных мест свое “не место”, которое существует везде и нигде. |