DON'T GO FOR A WALK BEHIND GARAGES, Moscow, 2016
22.03.2016 Exhibition of the working group of artists: Ivan Yegelskii, Nikolai Onishchenko, Sergei Prokofiev, Dmitry Filippov Works: CIRCLE and multiple inconspicuous interventions The place where the discussed exhibition-action was held (authors Ivan Yegelsky, Kolya Onishchenko, Sergei Prokofiev and Dima Filippov) used to occupy the temporary pavilion of the Garage Museum of Contemporary Art, an original oval-shaped building built by Shigeru Ban. After the museum moved to a new space, the pavilion was dismantled. Only a metal frame remained from it, and the place itself is empty. The former space of one of the most powerful art institutions in Moscow paradoxically is an example of "abandoned land." The fact that the intervention here was carried out by artists working primarily outside organized institutions seems quite remarkable. The former Garage Pavilion resembles an "architectural cloud" with rare remnants of small details scattered around. That details - a plastic cup, cigarette butts, scraps of papers, etc. - artists have been collected as the main exhibits. They were laid out on the concrete surface of the foundation sticking out of the ground, and all were given one belonging space. The exhibition can be attributed to the "environmental" character with its attempt to save "unnecessary" things - unnecessary and invisible to such an extent that they are not interesting even to the cleaning service of Gorky Park, where Garage is located. Or see it as an opportunity to "extend the life" of the former pavilion, which fate is not yet known. At the same time the degree of thoughtfulness and grace of artists's who worked literally with "nothing» during intervention is much more interesting. The objects they found were neatly inscribed in the cracks that formed on top of the frozen puddles on the floor of the former building. The carcass itself was played by a transparent ribbon stretched between the vertical beams and hanging from the ceiling. The very name of the exhibition was also applied to the beams around the perimeter of the concrete, but only an attentive and dogged spectator could find it. Finally, Dima Filippov proposed a scheme of the exhibition - a set of cards that made up a text commentary for the exhibition, but did not reflect it directly, which became an elegant conceptual addition to the whole project. Which, in addition to everything, was made at a minimum, if not with the complete absence of budget funds. What, obviously, can not be said about the exhibitions of the Garage museum itself. - Valery Ledenev aroundart.org НЕ ХОДИ ГУЛЯТЬ ЗА ГАРАЖИ, Москва, 2016 22.03.2016 Выставка рабочей группы художников: Иван Егельский, Николай Онищенко, Сергей Прокофьев, Дмитрий Филиппов Работы: CIRCLE и множественные незаметные интервенции Место, где развернулась обсуждаемая выставка-акция (авторы Иван Егельский, Коля Онищенко, Сергей Прокофьев и Дима Филиппов), раньше занимал временный павильон Музея современного искусства «Гараж» – оригинальное здание овальной формы, построенное Шигеру Баном. После переезда музея в новое пространство павильон был демонтирован. От него остался лишь металлический каркас, а сама площадка пустует. Бывшее пространство одной из мощнейших художественных институций в Москве парадоксальным образом являет пример «заброшенной земли». Тот факт, что свою интервенцию здесь осуществили художники, работающие по преимуществу вне организованных институций, кажется вполне примечательным. Бывший павильон «Гаража» напоминает «архитектурное облако» с редкими остатками мелких деталей, рассыпанных вокруг. Именно их – пластиковый стакан, окурки, обрывки бумажек и пр. – собрали художники в качестве основных экспонатов. Они были разложены на бетонной поверхности торчащего из земли фундамента, и всем было отведено им одним принадлежащее пространство. Выставке можно приписать «экологический» характер с ее попыткой спасти «ненужные» вещи – ненужные и незаметные до такой степени, что они не интересны даже службе уборке парка Горького, где находится «Гараж». Или увидеть в ней возможность «продлить жизнь» бывшего павильона, судьба которого пока что не известна. Гораздо интереснее при этом степень продуманности и изящества, с которой была выполнена интервенция художников, работавших буквально с «ничем». Найденные ими предметы были аккуратно вписаны в разломы, образовавшиеся поверх замерзших луж на полу бывшего здания. Сам каркас был обыгран за счет прозрачной ленты, натянутой между вертикальными балками и свисающей с потолка. Само название выставки также было нанесено на балки по всему периметру бетона, но отыскать его мог лишь внимательный и въедливый зритель. Наконец, Дима Филиппов предложил схему выставки – набор карточек, составлявших текстовый комментарий к выставке, но не отражавших ее непосредственно, что стало изящным концептуальным дополнением ко всему проекту. Который, в дополнение ко всему, был сделан при минимуме, если не при полном отсутствии бюджетных средств. Чего, очевидно, не скажешь о выставках самого музея «Гараж». – Валерий Леденев |